Je snadné hypotéku získat? Jak s hypotékou neprodělat?

18.1.2013 (Autor: Michal Dušek)

V mnoha médiích vidíme či slyšíme reklamy na to, jak je strašně jednoduché vzít si hypotéku. Vlastně to vůbec nic není – přijdeme do banky, přineseme si doklady a za chvíli odcházíme s hypotékou... O tom, že tomu tak ve spoustě případů není, se mnozí z vás přesvědčili na vlastní kůži nebo se o tom přesvědčil někdo Vám blízký. Jaký je proces získání hypotéky jsme se zeptali pana Jaroslava Voráčka, jednatele společnosti NADISi.

Souhlasíte s tím, že je snadné za pár chvil v bance získat hypoteční úvěr nebo máte jiný názor?

Jaroslav Voráček, NADISi: Reklama má vlastně jen přivést klienta do banky. Bankou schválené podmínky úvěru, pokud vůbec dojde ke uzavření hypotéky, je věc další. Horší je, že mnozí uvěří v onu jednoduchost uzavření hypotéky, na internetu si třeba vyplní nějakou hypoteční kalkulačku a s tím, že je jisté, že dostanou hypotéku, podepíší rezervační smlouvu nebo rovnou složí zálohu na byt. Až při vyřizování žádosti v bance možná zjistí, že je pro ně hypotéka nedostupná a následně o zálohu přijdou, protože je většinou nevratná. Setkáváme se bohužel i s takovými případy. Jde například o reklamu "hypotéka bez příjmu". To samozřejmě neznamená, že člověk nebude mít příjem a přesto dostane hypotéku. Je to trochu složitější a především nelze tento typ hypotéky použít na zaplacení celé nemovitosti. I v tomto případě se liší metodické postupy jednotlivých bank. Pro konkrétního klienta tak může být získání hypotéky v jedné bance nemožné, v jiné může například získat úvěr s dobrými podmínkami, nebo se dá dokonce najít způsob, jak schopnost splácet bance prokáže.

Jak vlastně vypadá ideální žadatel o hypotéku, kterého žádná banka neodmítne?

Jaroslav Voráček, NADISi: Takový klient žádá o hypotéku v běžné výši, má k zástavě naprosto ideální nemovitost na pozemku vlastníka, zaměstnavatel mu už dlouho posílá na účet vysokou mzdu, nemá žádné další půjčky ani závazky, a pokud někdy měl, platil je vždy včas a má tedy "čisté" registry plátců. Ideální by bylo, aby byl zároveň co nejmladší – aby vše stihl včas zaplatit.

Takových bezchybných klientů je určitě pomálu. Co ti ostatní, kteří na tom jsou hůř a taky chtějí hypotéku?

Jaroslav Voráček, NADISi: Ti přijdou do banky a žádají "hypotéku z reklamy". Bankovní úředník s nimi sepíše žádost, podepsáním klient souhlasí s tím, že se banka může podívat do jeho bankovního registru a tím si ho vlastně prolustrovat. Žádost se ihned do registru zaznamená. Když nejsou splněny všechny podmínky banky, v registru se objeví další záznam – zamítnuto. Žadatel jde do další banky a proces se opakuje. Každá další banka zjistí, že už mu jiná hypotéku odmítla a je čím dál víc nedůvěryhodný. Nakonec přijde tam, kde by mu ji schválili, ale i tady je zamítnut – pod vlivem ostatních.

Vaše společnost NADISi funguje mimo jiné jako hypoteční poradce. Jak takovému klientovi pomůžete?

Jaroslav Voráček, NADISi: Jednou z našich služeb je zprostředkování hypotečního úvěru, to je zcela zdarma. Klientovi vybereme nejvhodnější banku, produkt a variantu úvěru pro jeho záměr a možnosti. Nejde jen o to, která banka mu poskytne tu nejlepší úrokovou sazbu je nutné posuzovat více hledisek. V některých případech hledáme klientovi banku, která mu úvěr vůbec poskytne – bez toho aby je sám obíhal a vlastně si tak škodil.

Druhou naší službou – a velmi žádanou – je vyřízení hypotéky s poradcem. Onen dovětek "s poradcem" znamená, že klient má u nás svého poradce, který po analýze situace klienta a na základě svých zkušeností a znalostí podmínek bank hledá pro klienta ideální řešení. Poradce má klient k dispozici i při jednáních v bance a to při podpisu smlouvy, čerpání úvěru ale hlavně celou dobu splácení hypotéky, tedy také při jednání o podmínkách na další fixační období.

O skutečných nákladech klienta na úvěr se rozhoduje celou dobu trvání smlouvy, nejen při sepisování smlouvy. "Svého" poradce si platí klient. Poradce pak svůj čas věnuje tomu, aby pro klienta připravil co nejlepší podmínky s nejnižšími náklady, ale také podmínky pro případné změny nebo refinancování v jiné bance, jiným úvěrem apod. Říkáme tomu aktivní správa hypotéky. Současně má klient k dispozici i všechny ostatní naše služby.

Můžete to nějak přiblížit příkladem z praxe?

Jaroslav Voráček, NADISi: Většinou na začátku zájemce o hypotéku studuje na internetu nabídky bank až dojde k závěru, že tomu už rozumí a pro jednu se rozhodne. Pokud se podaří bance dodat všechny náležitosti, žádost je schválena, parametry hypotéky se někdy trochu liší od původní verze, ale budoucí majitel domu již řeší další fázi – čerpání prostředků. To může být mimochodem také velmi složitá záležitost.

Pokud se i toto obdobím úspěšně překoná, zbývá již jen úhrada splátek podle podmínek smlouvy. Podstatný vliv na výši splátek má fixační období. Delší období fixace představuje vyšší splátky. Po dobu fixace nelze na podmínkách nic měnit ze strany banky ani klienta. Před koncem této doby se banka ozve a stanoví nové úrokové sazby na další fixační období. Klient v této chvíli většinou nemá příliš velké šance na vyjednávání nebo přefinancování.

Změna banky není tak snadná jak se může zdát z reklamy. Pokud se o klienta stará náš poradce, nastaví na počátku podmínky tak, aby mohl klientovu peněženku šetřit po celou dobu splácení a byl připraven na možnost úprav a změn. Ještě před skončením fixačního období hledá jiné možnosti. Třeba v jiné bance, mezi novými produkty a podobně. S klientem řeší i případnou možnost úhrady části úvěru, změny výše splátek a další možnosti. A především s bankou projednává podmínky na další období klientovy hypotéky. Poplatek, který klient zaplatí poradci za tuto službu, se mu mnohonásobně vrátí. Desetiny procent na úrocích během až 40ti let splácení úvěru představují ve výsledku až statisíce korun. Možností úspor je už dnes celá řada a objevují se další. Jen v těch reklamách nejsou tolik vidět.

Zmínil jste další služby, které klientům nabízíte. Souvisí nějak s hypotékami?

Jaroslav Voráček, NADISi: Ano, často jsou velmi důležité při sjednávání hypotéky a také během splácení. Všechny se tedy týkají peněz. Díky smluvní spolupráci s pojišťovnami, bankami a dalšími finančními ústavy klientům můžeme k hypotéce zajistit povinná, nebo poradcem doporučená pojištění. Investiční a bankovní produkty a jejich aktivní správa je pak poradci využívána u jednotlivých klientů například k mimořádným splátkám hypotéky.

 

Tyto firmy Vám mohou v daném oboru pomoci:


Nadisi s.r.o.
Pomůžeme Vám získat nejvýhodnější hypotéku, pojištění, půjčku. Spolupracujeme s předními finančními ústavy na českém trhu - bankami, pojišťovnami i spořitelnami. Neustále sledujeme trh, a proto Vám vybereme tu nejvhodnější variantu.
hypoteky.nadisi.cz

Pro firmy: Nabídněte své služby související s tímto článkem nebo kategorií. Zařadit se do seznamu firem, které jsou k danému tématu článku, můžete sami. Musíte se přihlásit nebo zaregistrovat. Přiřazení ke kategorii daného článku Vás bude stát (cena 150000 kreditů).

 

Přidat komentář


Jméno:
E-mail:
Web: Text z obrázku:
RSS Přidej si RSS zdroj RSS